četrtek, 12. september 2013

Od zakristije k oltarju



O zakristiji
Zakristija je običajno soba, ki leži blizu prezbiterija in posledično tabernaklja.  Zaradi te bližine je v njej zapovedana tišina. V njej se hrani vsa cerkvena obleka in druge za božjo službo potrebne stvari.
V vsaki zakristiji se mora nahajati umivalnik, v katerem si duhovnik umije roke pred začetkom sv. maše. Umivalnik se uporablja tudi za polnjenje vrčka z vodo. Nato je tu nujno potrebna omara za liturgična oblačila.  Vsa obleka se mora hraniti spoštljivo in varno. Najprimernejša je velika stoječa omara za pluvijale in albe ter dovolj velik predalnik, v katerem so hranjene kazule in dalmatike.  Po starem rimskem običaju je v zakristijah večjih cerkva oltar, pri katerem se mašnik napravi za presveto daritev. Kjer pa ni takšnega oltarja, zadostuje sveto razpelo na omari, pred katerim se mašnik preobleče. Blizu njega mora biti priložen cerkveni koledar, tablica z molitvami in, na vidnem mestu, tablica z imenom škofa ordinarija. Potreben je tudi klečalnik, na katerem se duhovnik pripravi na sveto mašo, nad njim, v višini oči, mora viseti tablica z molitvami, s katerimi se duhovnik pripravlja na sveto mašo. Modro je imeti v zakristiji tudi sef, v katerem se hranijo svete posode.  Pomembno je, da se nameni poseben prostor kadilnici, čolničku, posodici z blagoslovljeno vodo in podobnim rečem.
Ker je v zakristiji potrebna tišina, bi bilo idealno, da imajo ministrantje svojo zakristijo. Tam naj bodo shranjene njihove obleke, prav tako  pa je smotrno imeti toaleto, kjer mora biti vedno pri roki milo in sveže brisače. Pametno je tudi postaviti omarico s čistilom za čevlje in krtačo. Mladino je namreč potrebno podučiti o lepem in snažnem izgledu, ne samo pred oltarjem, ampak prav tako v vsakdanjem življenju. 
Vsekakor je nujno skrbeti za snažnost zakristije.

Kaj je potrebno pripraviti za sveto mašo?
Zakristan si mora obvezno umiti roke, preden začne delati s svetimi paramenti.
1.) Liturgična obleka: Na menzo pod križem namesti najprej kazulo v liturgični barvi tistega dne, nanjo položi štolo. Nato namesti nanju manipelj in cingulum. Na vse to položi albo in nanjo še amikt.



2.) Kelih: V kelih namesti purifaktorij. Nanj položi pateno, na kateri leži hostija (glej, da bo cela in lepe bele barve). To prekrij s palo. Nato vse skupaj prekrij z velumom, to namesti tako, da bo sprednja stran popolnoma prekrita, na zadnji strani pa naj bo dovolj prostora, da lahko duhovnik neovirano prime kelih. Ko to spraviš v burzo, položi korporal in vse skupaj namesti na velum.



3. Oltar: Oltar je potrbno odkriti in namestiti oltarne tablice. Nato se prižgejo še sveče, število je odvisno od hierarhične vrste maše.

Kako se duhovnik obleče za sveto mašo?

Duhovnik mora priti v zakristijo vsaj pol ure pred mašo, da se duhovno pripravi na daritev. Nosi naj talar in biret. Ko se duhovno pripravi, se postavi k mizi, kjer ga čakajo pripravljena oblačila.
1. Najprej si umije roke in moli: Da, Domine, virtutem manibus meis ad abstergendam omnem maculam ut sine pollutione mentis et corporis valeam tibi servire.

2. Amikt: Amikt prime z obema rokama in ga zavihti čez glavo, in sicer tako, da nekaj trenutkov počiva na temenu glave. Nato ga spusi na hrbet in si ga pritrdi okoli trupa. Medtem moli:  Impone, Domine, capiti meo galeam salutis, ad expugnandos diabolicos incursus.


3. Nato si obleče albo. Obleče pa jo takole: nabere naj jo vse do ovratnika jo dene čez glavo, da prosto pade. Strežnik naj poskrbi, da se alba na koncu lepo zguba in lepo stoji krog in krog duhovnika. Potem stopi za mašnika in mu nategne desni ter nato še levi rokav. Roke dene mašnik najprej v desni, nato pa v levi rokav. Medtem moli:  Dealba me, Domine, et munda cor meum; ut, in sanguine Agni dealbatus, gaudiis perfruar sempiternis.


4.  Pas naj bo zložen v dve gubi. Čopa morata viseti na desni strani in desni konec naj bo daljši. Nato si ga elegantno zaveže okoli pasu. Medtem moli:  Praecinge me, Domine, cingulo puritatis, et exstingue in lumbis meis humorem libidinis; ut maneat in me virtus continentiae et castitatis.




5.  Nato poljubi križec na maniplju in si ga natakne na levico. Medtem moli: Merear, Domine, portare manipulum fletus et doloris; ut cum exsultatione recipiam mercedem laboris.




6.  Kakor je poprej poljubil križec na maniplju, tako ga tudi na štoli. Nato si jo dene okoli vratu, spredaj jo na prsih prekriža, in sicer tako, da dene desni konec čez levega. Ko to naredi, jo ob straneh pripne s pasom. Medtem moli: Redde mihi, Domine, stolam immortalitatis, quam perdidi in praevaricatione primi parentis: et, quamvis indignus accedo ad tuum sacrum mysterium, merear tamen gaudium sempiternum.


7. Ko si namesti štolo, vzame kazulo, in sicer tako da prepogne zadnjo stran v eno ali dve gubi in vtakne glavo skozi zarezo ter spusti plašč na rame. Medtem moli: Domine, qui dixisti: Iugum meam suave est et onus meum leve: fac, ut istud portare sic valeam, quod consequar tuam gratiam. Amen.




8. Nato si na glavo povezne biret in prime kelih z levico, desnico pa položi na burzo, se prikloni križu in odide skozi vrata do oltarja.

6 komentarjev:

  1. Ne želim biti predrzen, a kljub lepoti tradicionalne liturgije lahko kmalu zapademo v hudo obliko ritualizma. Sveto spoštovanje gotovo ne bo nič večje, če bo "desni konec čopa cinguluma malo daljši od levega".

    Pogosto spremljam blog in pohvalim prispevke, a vendar bi lahko namesto grajanja in podcenjevanja današnje liturgije lahko napisali kakšen članek še o tem kako tradicionalna in kako sedanja liturgija vplivata na duhovnost posameznika. Se vam ne zdi, da bi ob vsesplošni ponovni vrnitvi k tradicionalni liturgiji še več ljudi dobilo odpor do svetega? Že tako prepogosto slišimo očitke o "dramatičnih ritualih Cerkve". Morda bi se tako le še bolj oddaljili od dvorane zadnje večerje ter lesenega keliha

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Kritiki t.i. tradicionalne liturgije (in tisti, ki imajo morda samo pomisleke) imajo zelo radi besedo "ritualizem". Ampak:

      1. Kdo je sploh rekel, da gre pri vsem za ritualizem? Kritiki? In na podlagi česa naj bi jih jemali za besedo? In kaj ta beseda sploh pomeni? Da naj bi zagovorniki "tradicionalne liturgije" verjeli v to, da naj bi sami gibi, tip oblačil, itd. prinesli nek efekt? Tega nihče ne trdi.

      2. Kdo je rekel, da bo "sveto spoštovanje" manjše, če bo "desni konec čopa cinguluma malo daljši od levega"? Je kdo to rekel? Pri vsem skupaj gre samo za simbolni jezik, način izražanja nečesa, kar je neizrekljivo, za korak s tradicijo.

      Izbriši
  2. Saj o podcenjevanju današnje liturgije tu ni govora, je le konstruktivna kritika IZVAJANJA današnje liturgije, ki pa ni nič manj sveta! od tradicionalne liturgije.

    P.S.: Pa lep pozdrav v bogoslovje, če se ne motim? :)

    OdgovoriIzbriši
  3. Liturgija je boleča rana rimske Cerkve. Začenši z nesporazumi in predsodki.

    Ta prispevek (in vsi ostali na tem blogu) v ničemer ne zavrača redne oblike rimskega mašnega obreda. Blog se pač ukvarja z izredno obliko. To je bilo že večkrat poudarjeno.

    Še dvoje:
    1. Sveta maša ni in nikoli ni bila zgolj odslikava dvorane zadnje večerje, ampak je mnogo širša (starozavezne napovedi, spremenjenje na gori Tabor, zadnja večerja, Kalvarija, vstajenje, vnebohod, kraljevanje Kristusa v slavi pri Očetu in s Svetim Duhom), v njenem središču pa je žrtev Jagnjeta z vsemi njenimi implikacijami.
    2. Javno mnenje ni merilo.

    OdgovoriIzbriši
  4. 1.) Z velikim spoštovanjem gledam na tradicionalno obliko. Nisem še nikoli imel priložnosti obiskati takšno sveto mašo, a si jo močno želim. Že iz vidika spoznavanja tistega, česar nam ni bilo dano spoznati. Kljub vsemu pa se mi porajajo številna vprašanja in želim pogledati na stvar skozi namen koncilskih očetov.

    2.) No, morda mi bo kdaj dana priložnost izobraževanja v tej in tudi strokovno razumeti razlike.
    In ne, žal mi Anonimni#2 ne moreš poslati pozdravov v bogoslovje :)

    OdgovoriIzbriši
  5. Pri nas je veliko večja težava personalizem. To, o čemer je govoril kard. Burke v nedavno objavljenem intervjuju. To nas dela žrtve in sužnje lastnih ali tujih zamisli. Ravno disciplina in spoštovanje predpisov ustvarja svobodo!

    OdgovoriIzbriši

AdDominum

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...