petek, 5. julij 2013

Simbolika bogoslužnih predmetov in oblačil


AMIKT simbolizira platnen robec, s katerim so vojaki v Kajfovi hiši Jezusu zakrili obraz in ga zasmehovali: »Prerokuj nam Kristus, kdo te je udaril?« (Mt 26,68)

ALBA ponazarja haljo, s katero so vojaki po Herodovem ukazu ogrnili Jezusa v Herodovi hiši, da bi ga s tem zasramovali.

CINGULUM spominja na vrvi, s katerimi so vojaki zvezali Jezusa na Oljski gori oz. vrvi, s katerimi so ga pri bičanju privezali ob steber.

MANIPEL spominja na vrv, s katero so Jezusa vlekli na poti na Kalvarijo.

ŠTOLA
predstavlja železne verige, ki so jih položili obsojenemu Kristusu okrog vratu in predstavlja posebno znamenje duhovniške službe in dostojanstva.

MAŠNI PLAŠČ simbolično predstavlja škrlatni plašč, ki so ga Jezusu oblekli kot »judovskemu kralju«.

POSVEČENI KELIH pomeni kelih bridkega trpljenja, ki ga je moral izpiti Jezus; pomeni pa tudi njegov grob.

PALA, s katero mašnik pokrije kelih, predstavlja štiri vogelni nagrobni kamen.

PATENA predstavlja skodelico, v kateri so bile spravljene dišave, s katerimi so mazilili Jezusovo telo.

KORPORAL ali telesnik, na katerem stoji kelih, ponazarja Jezusov mrtvaški prt.

PURIFIKATORIJ ali rutica, s katero mašnik obriše kelih, predstavlja tančice, s katerimi so obrisali Kristusovo mrtvo telo.

VELUM ali ogrinjalo, s katerim se ogrne kelih, spominja na tempeljsko zagrinjalo, ki se je pretrgalo ob Jezusovi smrti.


Literatura:
Martin Cochem: Razlaga svete maše. Celovec: Mohorjeva družba, 1879.
Jožef Smej: Oltarna daritev. Maribor: Slomškova založba, 2003.

2 komentarja:

  1. Zelo poetično in zelo "aleksandrijsko". Mislim pa, da so za bogoslužnimi predmeti in oblačili predvsem praktični zgodovinski razlogi. Dvomim, da gre običajnemu verniku lahko domišljija tako daleč, da bi mu vsa ta simbolika res lahko kaj spregovorila in vplivala na versko življenje oziroma delež prejete milosti.

    OdgovoriIzbriši
  2. Domišljija? Ne, simbolika, globina.
    Prav imate le do te mere, da je SODOBNI evropski vernik vsrkan v pragmatičnost in vsakdanjost, iz katere se zelo težko povzpne v svet simbolov.
    Vaš komentar, če ga razumemo dobesedno, je posredni napad na "poetični" Evangelij po svetem Janezu.

    OdgovoriIzbriši

AdDominum

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...