4. marca 2020
4. marca je na spletni strani Corrispondenza Romana Roberto de Mattei objavil naslednji članek o Karlu Boromejskemu.
Sv. Karel Boromejski (1538-1584), kardinal svete rimske
Cerkve in milanski nadškof od leta 1565 do leta 1583, je bil v kanonizacijski buli
označen kot: »človek, ki je, medtem ko se mu je svet dobrikal z nasmeškom,
živel kot križan svetu; živel iz duha, teptajoč zemeljske stvari, v nenehnem
iskanju nebeških; posnemovalec na zemlji – v mislih in delih – angelskega
življenja« (Pavel V., Bula »Unigenitus«, 1. nov. 1610).
Sv. Karel je posebej častil angele in gojil angelsko
pobožnost, tako da ga je Enrique de
Guzmán, Olivaresajski grof, ki je bil ambasador španskega kralja Filipa II. v
Rimu, opisal kot : »bolj angela kakor človeka« (Giovanni Pietro
Giussano, Vita di San Carlo Borromeo, Stamperia della Camera
Apostolica, Rim 1610, str. 441). Številni umetniki, kot sta bila Teodoro
Vallonio v Palermu in Sebastien Bourdon v Fabrianu, so na svojih delih upodobili
Karla Boromejskega, kako zre angela, ki pospravlja krvav meč nazaj v nožnico, kar
nakazuje konec strašne kuge leta 1576 v Milanu.
Kuga je izbruhnila avgusta 1576, ko so v Milanu proslavljali
sprejem princa don Juana Avstrijskega, ki je kot novoimenovani guverner španskega
kralja potoval v Flandrijo. Mestne oblasti so bile zaposlene z pripravami na izkazovanji
najvišjih časti namestniku španskega kralja ob njegovem prihodu v mesto, ko je
nadškof Karel, z zaskrbljenostjo sprejemal novice o prvih žrtvah kuge, ki so
prihajale iz Trenta, Verone in Mantove. Prvi primeri kuge so se v Milanu pojavili
ravno 11. avgusta, ob sprejemu don Juana Avstrijskega, zmagovalca v bitki pri Lepantu. V spremstvu guvernerja
Antonia de Guzmána y Zuñiga, je don Juan Avstrijski zato takoj odšel iz mesta, medtem ko se je sv. Karel, ki je
bil v Lodiju na pogrebu škofa, takoj vrnil
v Milano, kjer sta vladala zmeda in strah. Nadškof se je takoj povsem posvetil skrbi za bolnike ter naročal
javne in zasebne molitve. Dom Prosper Guéranger je takole povzel njegovo takrat
neizčrpno Božansko krepost ljubezni: »Ob nezadostnosti krajevnih oblasti je
organiziral zdravstveno službo, ustanavljal in prenavljal bolnišnice, iskal
denar in živež, odrejal preventivne ukrepe. Predvsem je poskrbel za zagotovitev
duhovne pomoči, navzočnost pri bolnih, pokopavanje mrtvih, podeljevanje
zakramentov tistim, ki so bili zaprti v hišah
zaradi previdnostnih ukrepov. Ne da bi se bal okužbe, je osebno plačeval,
obiskoval bolnišnice, vodil spokorne procesije in vse delal kakor oče in pravi
pastir« (Liturgično leto – II. velikonočni čas in po Binkoštih, Paoline,
Alba 1959, str. 1245-1248).
Sv. Karel je bil prepričan, da je epidemija »bič,
poslan iz nebes«, kot kazen za grehe ljudstva in da je nujno, da se na jo
odgovori z nadnaravnima sredstvoma molitve in pokore. Grajal je civilne
oblasti, ker so svoje zaupanje stavile
zgolj na naravna sredstva »Ali niso prepovedali vseh pobožnih
srečanj, vseh procesij v času jubileja? Bil je prepričan, da je bila ta prepoved
vzrok za kazen« (Chanoine Charles Sylvain, Histoire de Saint Charles
Borromée, Desclée de Brouwer, Lille 1884, knj. II, str. 135). Mestni svet,
je iz strahu, da bi zbiranje ljudi moglo širiti okužbe še naprej nasprotoval
javnim obredom, toda sv. Karel, »ki ga je vodil Božji Duh« - pripoveduje
drug življenjepisec – jih je prepričal s sklicevanjem na podobne dogodke iz
zgodovine, med drugimi tudi na ustavitev
kuge sv. Gregorja Velikega v Rimu leta 590, ko so pomagali prav javni obredi
(Giussano, nav. delo, str. 266).
Medtem ko se je kuga širila, je nadškof Karel odredil tri
glavne procesije, ki so bile v Milanu 3., 5. in 6. oktobra 1576, »da bi
pomirili Božjo jezo«. Pri prvi procesiji je, čeprav ni bila pepelnična
sreda, pepelil na tisoče zbranih ljudi in jih spodbujal k pokori. Sam je šel na
čelu ljudstva, oblečen v vijolično korno obleko s kapuco, bosih nog, s spokorno
vrvjo okrog vratu in velikim križem v roki. V baziliki sv. Ambroža je po
procesiji je pridigal o prvi tožbi preroka Jeremija Quomodo sedet sola
civitas plena populo in zatrdil, da so grehi ljudstva izzvali pravično
Božjo jezo. Drugo procesijo je vodil v baziliko sv. Lovrenca Velikega. Pri
svojem govoru je na Milano nanašal Nabuhodonozorjeve
sanje, o katerih govori Danijel, »in jim pokazal, da je Božje maščevanje
prišlo nadenj« (Giussano, Vita di San Carlo Borromeo, str. 267). Tretja procesija
je šla iz stolnice v baziliko sv. Marije
pri sv. Celsu. Med to procesijo je sv, Karel v rokah nosil relikvijo svetega
žeblja, s katerim je bil križan Jezus Kristus in ga je cesar Teodozij podaril sv.
Ambrožu v 5. stoletju. Procesijo je sklenil z govorom z naslovom: Peccatum
peccavit Jerusalem (Jeremija 1,8).
Tudi po teh treh procesijah kuga še ni pojenjala. Milano
je izgledal kot mesto duhov, saj je umrla že tretjina prebivalcev, drugi pa so
bili v karanteni ali pa si niso upali iti iz svojih hiš. Nadškof je takrat naročil,
naj na glavnih trgih ter na mestnih križiščih postavijo približno dvajset
kamnitih stebrov, nad katerim naj bo postavljen križ, ki bo omogočal prebivalcem
iz vseh četrti, da bodo sodelovali pri mašah in javnih molitvah, z oken svojih hiš.
Sveti Karel je milanskemu mestnemu svetu predlagal tudi, da se naj zaobljubi
sv. mučencu Sebastijanu, enemu izmed zavetnikov Milana, da bodo obnovili
njegovo razrušeno cerkev in da bodo deset let slovesno praznovali njegov
praznik. H sv. Sebastijanu so se namreč med kugo leta 672 zatekali Rimljani in
bili uslišani. Končno je kuga v Milanu julija 1577 ponehala in že septembra so položili
temeljni kamen za mestno svetišče sv. Sebastijana, kjer se 20. januarja še
vedno vsako leto daruje sveta maša v spomin na konec biča kuge.
Kuga v Milanu leta 1576 je bila, kakor za Rim plenjenje
najemniških vojakov petdeset let prej kazen, pa tudi priložnost za očiščevanje
in spreobrnjenje. Karel Boromejski je zbral svoje meditacije v Spomenici, v
katero je med drugim zapisal: »Mesto Milano, tvoja veličina se je dvigovala
vse do nebes, tvoje bogastvo se je širilo vse do meja vesoljnega sveta (...)
Glej, nenadoma je iz neba prišla kuga, ki je Božja roka, in nenadoma je bila
ponižana tvoja ošabnost« (Memoriale al suo diletto popolo della città e
diocesi di Milano, Michele Tini, Rima 1579, str. 28-29). Sv. Karel je bil
prepričan, da vse dolgujemo velikemu Božjemu usmiljenju: »On je ranil in
ozdravil; On je bičal in negoval; On je položil roko na šibo kazni in ponudil
podporno palico« (Memoriale, p. 81).
Sv. Karel Boromejski je umrl 3. novembra 1584 in je
pokopan v stolnici v Milanu. Njegovo srce so slovesno prenesli v Rim, v
baziliko sv. Ambroža in Karla na Via del Corso, kjer ga še vedno častijo. Njemu
so posvečene tudi številne cerkve, med katerimi je veličastna dunajska
Karlskirche, sezidana v 18. stoletju iz zaobljube cesarja Karla VI., ki je sv.
Karlu zatekel po pomoč med kugo na Dunaju leta 1713.
V svojih osemnajstih letih vodenja milanske nadškofije se
je sv. Karel Boromejski bojavel s prav
takšno močjo tudi proti hereziji, ki jo je imel za duhovno kugo. Po učenju
svetega Karla: »ni Bog z nobenim drugim grehom bolj žaljen, z nobenim izzvan
k večji jezi, kakor z grehom herezije, in da nič ne more tako opustošiti
provinc in kraljestev, kakor jih more ta strašna kuga« (Conc. Prov. V, Pars
I). Sv. Pij X., je ob navedku tega svetnikovega izreka, sv. Karla opredelil kot »vzor črede in pastirjev v sodobnih
časih, zagovornik in neutruden svetovalec resnične katoliške reforme proti novotarijam,,
katerih namen ni bila ponovna vrnitev k veri, ampak deformacija in uničenje
vere in tradicije« (Okrožnica Edita saepe, 26. maja 1910).
Ni komentarjev:
Objavite komentar