Splošno priznano dejstvo o
slabljenju in pomanjkanju vere v zahodnem svetu se izkazuje tudi v vse večjem primanjkljaju novih duhovnih
poklicev (duhovnikov, redovnikov/redovnic), ki po logiki stvari ne morejo
ustrezno nadomestiti svojih že tako maloštevilnih in obremenjenih starejših
sobratov. Primanjkljaj novih duhovnih poklicev ni zgolj posledica slabitve ali pomanjkanja
vere, temveč tudi določenih psiholoških
vzorcev, stekajočih se v nezmožnost sprejemanja zahtevnejših odločitev. Preveč
mladih katolikov (izmed tistih, ki še ostajajo zvesti Cerkvi) se namreč v varni
družbi prijateljev otožno predaja nikoli končanemu iskanju samega sebe in
splošnega življenjskega udobja, pozablja pa tako na vselej delujočo božjo
milost kot tudi realistično zavedanje o neizogibnosti
tveganih korakov, brez katerih se nikoli nič ne more obrniti na bolje.
Težava nekakšnega »večnega
iskanja« ali »večnega razločevanja« pogosto nima nič opraviti z njihovo
pobožnostjo in dobrimi nameni, marveč z napačnim dojemanjem t. i. božjega
klica. Pri razločevanju slednjega se
neprenehoma opirajo na čustveno podporo prijateljev in obenem tavajo od
svetovalca do svetovalca, od duhovnega vodje do duhovnega vodje. Njihova
drža ni iskanje in upoštevanje Boga, ampak ukvarjanje z lastnimi nestanovitnimi
čustvi. Njihova drža v resnici ni
razločevanje, ampak sanjarjenje. Tovrstni psihološki vzorci, v katere so
ujeti mladi katoliki, niso toliko stvar njihovih namer, kakor predvsem
postmoderne narcisoidne in kratkotrajnost slaveče kulture s propagiranjem
takšnih in drugačnih psihoterapevtov, svetovalcev, zdravilcev itd.
Predpostavka, da se posameznik nahaja v stanju stalnega nezadovoljstva in
nesposobnosti reševanja lastnih ali družinskih težav, z vso silovitostjo žal deluje
tudi v Cerkvi, kjer je povprečna
nedeljska pridiga zgrajena na temelju tolaženja in čustvenih izbruhov v
imenu neke nedoločene ljubezni pod krinko tiste prave, žrtvovanjske, Kristusove.
Ključna težava omenjenega
napačnega razločevanja, takšnega razločevanja, ki se vrti okoli lastnih
čustev, je v pričakovanju izrednih
dogodkov oziroma nezaslišanega božjega posega, čutno zaznavnega klica kot
nadvse očitnega zagotovila za miselno in čustveno jasnost. Ker je Bog
vsemogočen, lahko deluje tudi na takšen način, a vseeno največkrat ubira bistveno manj vsiljive in senzacionalne poti – deluje
skozi vsakdanje okoliščine in priložnosti, skozi vsakodnevno molitev in
seveda sveto mašo, skozi srečevanje z ljudmi, ob upoštevanju posameznikovih
talentov, ki mu jih je podelil, njegovih študijskih ali poklicnih in interesnih
dejavnosti. Čas za vse izredno in presunljivo praviloma dozori šele takrat, ko
je tisto, kar je običajno, že opravljeno ali doživeto. Nekaj podobnega velja
tudi za začasno bivanje v semeniščih in redovnih hišah: praksa »pridi in
poglej« je žal močnejša od prakse »ostani in moli«. Poklicanost se ne bo izčistila z nenehnim gledanjem v lastno
notranjost, temveč z nenehno molitvijo in opazovanjem okolja, za katerega smo
se (sprva začasno) odločili. Razločevanje poklicanosti je prvenstveno
razumski proces, ki ob upoštevanju cerkvenega nauka in božjih navdihov pri
osebni molitvi vodi k razporejanju različnih poklicanosti in osebnih zmožnosti
v hierarhični red – od boljšega k najboljšemu. Pri tem ni bistveno, kaj je tisto najboljše zame, pač pa, kaj je najboljše v objektivnem smislu, katera
poklicanost je najboljša za Boga in
njegovo Cerkev. Najboljša poklicanost je objektivno gledano duhovniška
ali redovniška. Slednje nikakor ne pomeni, da življenje v moči zakramenta
svetega zakona, ki posvečuje naravno vez med moškim in žensko, Bogu ni ljubo.
Pomeni enostavno to, da je osnovna
poklicanost vseh krščenih, torej svetost, lažje uresničljiva v duhovništvu
in/ali redovništvu, saj gre že za zemeljsko okušanje pričakovane
eshatološke resničnosti, ki je gledanje Boga. Biti ves za Boga že na zemlji je namreč
najlepše pričevanje za nebesa, za tisto, po čemer v globini hrepenimo.
Bog je naš ljubeči Oče. Svoje
ljubezni nam ne želi nameniti le v bodočem nebeškem veku, temveč nam jo
izkazuje že tukaj in sedaj. Za nas želi
tisto najvišje in najboljše. Za nas želi, da bi se mu popolnoma predali in
tako v čim večji meri okušali nebesa že na zemlji. Za nas želi duhovništvo in/ali redovništvo. Razločevanje
poklicanosti posledično pomeni najprej zavedanje tega ljubečega božjega načrta,
nadalje pa razumsko in kar najbolj
realistično ugotavljanje, ali sem kot posameznik (glede na osebnostne
lastnosti in življenjske okoliščine) zmožen živeti v skladu s tistim najvišjim,
ki mi ga je Bog pripravil. Razločevanje
poklicanosti je torej osebno odločanje za ta univerzalni duhovniški in/ali
redovniški božji klic.
Komur ni jasno, ali je zmožen
duhovniškega in/ali redovniškega življenja oziroma ni prepričan o naravni izbiri
poročenega življenja, temu vprašanju ne bo prišel do dna s preiskovanjem
lastnih čustev. Do jasnejše slike lahko
pride le z razmislekom, temelječim na izkušnji. Kdor ve, da je v takšnem
stanju, naj vstopi v semenišče ali v
določen red kot novinec in se poskusi vključiti v tamkajšnji vsakdan.
Semenišča in redovne hiše obstajajo ravno z namenom, da mladim ljudem pomagajo
pri ugotavljanju njihovih vzgibov in zmožnosti. Vstop v semenišče ali določen red v vlogi novinca še ne pomeni
dokončnega zapečatenja lastne usode, pač pa pogumni odziv na božji klic, ki
pripomore k osebni zrelosti in dokončni odločitvi. Pomnimo, da nas je Bog prvi
vzljubil in nas vse izbral zase, da bi bili sveti pred njegovim obličjem (prim.
Ef 1: 4). Pomagal nam bo tudi pri tem, kje in na kakšen način lahko
uresničujemo svetost.
Nebesa na zemlji? Tradicionalno gledano je zemlja solzna dolina, na kateri si je treba z molitvijo in pokoro nebesa zasluziti. Velja za vse.
OdgovoriIzbrišiPrav imate. To bi moral zagovarjati vsak katolik.
IzbrišiDo nesporazuma je mogoče prišlo zaradi nenatančnega branja. Ključni odlomek:
"Najboljša poklicanost je objektivno gledano duhovniška ali redovniška. Slednje nikakor ne pomeni, da življenje v moči zakramenta svetega zakona, ki posvečuje naravno vez med moškim in žensko, Bogu ni ljubo. Pomeni enostavno to, da je osnovna poklicanost vseh krščenih, torej svetost, lažje uresničljiva v duhovništvu in/ali redovništvu, saj gre že za zemeljsko okušanje pričakovane eshatološke resničnosti, ki je gledanje Boga. Biti ves za Boga že na zemlji je namreč najlepše pričevanje za nebesa, za tisto, po čemer v globini hrepenimo."
Na zemlji lahko nebesa že okušamo in zanje pričujemo, četudi do tja še nismo prišli.
Nobena poklicanost ni boljša in nobena slabša. Vsaka poklicanost je nagnjena k temu, da v njej dosežemo svetost. Človek, ki je poklican v duhovniški ali redovniški stan ne bo nič lažje dosegel svetosti kot nekdo, ki je poklican v zakonski ali laiški samski stan. Še morda težje, saj ima v svoji vzgoji in izobrazbi večje spoznanje in bo lahko strožje sojen glede na to spoznanje. OBJEKTIVNO so vse vrste poklicanosti enako dobre(enako najboljše). Vsi kristjani smo v poklicanosti dolžni izpolnjevati svoje dolžnosti do Boga in do bližnjega in po tem bomo tudi sojeni.
IzbrišiDelno imate prav, a vaš komentar je potrebno dopolniti.
IzbrišiRes je, vsaka vrsta poklicanosti nas lahko pripelje do svetosti in posledično nebes, če jo živimo v sodelovanju z božjo milostjo. V tem oziru so vse poklicanosti resnično enakovredne.
Če je vsaka poklicanost enakovredna glede na svoj potencial, pa obstajajo razlike glede na čast, to je zahtevano stopnjo bližine z Gospodom in neposredno (službeno) delovanje v prid Evangeliju. Duhovniki in redovniki so (vsaj morali bi biti) po zahtevani bližini z Gospodom in službi, ki jo opravljajo za Cerkev, bližje krščanskim skrivnostim kot laiki. O tem priča tudi celibat, to je odpoved sebi za nebeško kraljestvo, za okušanje nebes in pričevanje zanj že na zemlji. Duhovniki in redovniki so posvečeni le Bogu, nikomur drugemu.
Da bi se bolje razumeli, prosim, da še enkrat preberete zgornji članek. Za nadaljnje branje pa priporočamo tole: http://www.religious-vocation.com/
Lep pozdrav in blagoslovljen božič.
Mene pa zanima, zakaj pri Juventutem tako vztrajno pišete svojilni pridevnik "Božji" z malo začetnico ("božji")?
OdgovoriIzbrišiSe torej po juventutsko prav piše tudi "marijin"?
Lep pozdrav.
Načinov zapisovanja je več, mi se poslužujemo starejšega - od 60. do 80. let 20. stol. se je znameniti dogmatični teolog dr. Anton Sterle prizadeval za ohranitev male začetnice pri pridevniški rabi (kakor je veljalo tudi v Slovenskem pravopisu iz leta 1962).
IzbrišiČe vas ta tema zanima, si lahko preberete naslednje:
http://www.lektorsko-drustvo.si/lektorsko-brbotanje/bozji-z-veliko-in-malo-zacetnico
http://isjfr.zrc-sazu.si/sl/svetovalnica/raba-velike-oz-male-za%C4%8Detnice-v-zvezi-bo%C5%BEji-sin#v
Marijin ne moremo pisati z malo začetnico, saj pridevnik izhaja iz osebnega lastnega imena Marija; božji pa iz besede bog. Ime za krščanskega boga je Bog. Nekateri trdijo, da se božji piše z veliko takrat, ko se neposredno nanaša na boga Boga, z majhno začetnico pa tedaj, ko se nanaša na vse božansko, nadzemeljsko... Sicer pa zna škof Jurij to zelo dobro razložiti.... :D "naš bog Bog...."
OdgovoriIzbrišiIn Rege venturo Domino,
frater
Spoštovani, ali se vam, ki vam je vsako minimalno odstopanje od "pravilnih" liturgičnih praks nespoštlljivo, ne zdi še bolj nespoštljivo pisanje pridevnika Božji (kadar mislimo Boga, katerega izpovedujemo kristjani) z malo začetnico? Posvetno poimenovanje, ne glede na to, od kod pride (četudi iz pravopisa), ne more biti merilo za kristjane.
OdgovoriIzbrišiPozdrav v Gospodu!
Razumemo vašo skrb in upamo, da je res iskrena, da vam je torej resnično mar tudi za jezikovno spoštovanje Boga.
IzbrišiSvojo argumentacijo sporočili že v zgornjih komentarjih. Dodajamo še zadnjo, še nazornejšo.
Tudi v latinščini se pridevnik "božji" (divinus) piše z malo začetnico in to celo v liturgičnih besedilih. Pri tem gre za izražanje od Boga prihajajočih ali Bogu pripadajočih lastnosti. Ne gre za izražanje svojilnosti, ampak vrstnosti.
Pozdravljeni,
OdgovoriIzbrišiNisem vedel, kam bi napisal vprašanje pa bom kar semkaj:
Ali nameravate kdaj napisati kakšno reportažo o stanju vere in bogoslužja v Sloveniji?
Nekaj idej:
- izvajanje tridentinske maše v župniji Presvete Trojice v Mali Nedelji?
- stanje mladinske pastorale v Sloveniji (glede na poroke, versko vzgajanje otrok, t.i. odpad po birmi itd.)
- povezave (oziroma njihovo pomanjkanje) Slovenije z tradicionalističnimi skupinami v Evropi in svetu (ICKSP, FSSP, Una Voce, itd.)
- stanje izobraževanja in usposabljanja duhovnikov na TEOF
Pozdrav v Gospodu!
vaš zvesti sledilec Rokc
Hvala za predloge.
IzbrišiPosredno o tem že pišemo, v prihodnje pa verjetno res še bolj neposredno.
Pozdrav v Gospodu tudi vam.