Progresisti
in modernisti pogosto govorijo, da je opustitev tradicionalnega moralnega nauka
Cerkve nujna za ponovno pridobitev izgubljenih vernikov v zahodnih državah.
Taki argumenti so po zadnji sinodi o družini vedno pogostejši in marsikateri
verni katolik jim celo verjame. Tovrstno stališče je popolnoma nesprejemljivo
iz vsaj dveh razlogov, pri čemer je prvi teološki, drugi pa praktični. Najprej
se je potrebno jasno zavedati, da Cerkev
na svetu ni zato, da bi ugajala. Cerkev, ki bi le sledila duhu časa, bi se
izneverila Kristusovemu naročilu in namesto njemu sledila Hudemu duhu. Taka
Cerkev bi bila le še ena v vrsti raznih nevladnih organizacij. A to še ni vse –
praksa zadnjih desetletij nam jasno kaže, da teološka nejasnost oz. celo heretičnost
ne vodi v popularnost, temveč v propad Cerkve. To potrjujejo vsi podatki o
položaju Cerkve v zahodnih državah, kjer je njena hierarhija najbolj pokleknila
pred modernostjo. Ker velika večina slovenskih katolikov s tem ni seznanjena,
smo se odločili prevesti članek o položaju Cerkve v Belgiji, ki jasno prikazuje
proces propada, povzročenega zaradi progresizma. Morda bo ta članek končno
prepričal vsaj kakega slovenskega progresista o tem, kam vodi pot, po kateri
nas želijo peljati.
Avtor:
Filip Mazurczak
Oživitev
katoliške vere v tradicionalno najbolj katoliških deželah je že vsaj zadnjih
petdeset let pastoralna prioriteta Cerkve. Iz tega stališča predstavlja Belgija
zanimiv študijski primer. Belgija je namreč desetletja »slovela« po svojem
teološkem avanturizmu, medtem ko so se cerkve in semenišča praznili z osupljivo
hitrostjo. Toda od leta 2010, ko je belgijski primas postal Andre-Joseph
Leonard, v Belgiji ponovno beležijo porast števila semeniščnikov in večjo
prisotnost Cerkve v javnem življenju. Leonard je drastično prelomil z dosedanjo
belgijsko cerkveno prakso. Zato se nam samo postavlja vprašanje: Je tak način
vodenja prava pot za novo evangelizacijo Zahoda?
mons. Leonard - povzdigovanje |
Belgija
je nekoč veljala za eno najbolj katoliških držav na svetu. Samostojna je
postala leta 1830, ko se je odcepila od Nizozemske; prav katolištvo in
francoski jezik sta bila najbolj prepoznavna znaka belgijske nacionalne
identitete. Belgijsko katolištvo se lahko ponaša z nekaterimi velikimi osebami
in svetniki, kot sta denimo sv. Damijan Molokajski, ki je umrl skrbeč za
gobavce na Havajih, ter oče Georges Lemaître,
ki je oblikoval teorijo velikega poka.
Ta
katoliška dediščina je začela popuščati po 2. svetovni vojni, ko je začel čedalje
večji materialni napredek tekmovati z vrednotami vere. Istočasno pa je tudi
belgijska Cerkev napačno interpretirala II. vatikanski koncil in zastopala
tezo, da aggiornamento [posedanjenje]
papeža Janeza XXIII. pomeni tudi relativnost moralnih norm. To je vodilo v
veliko zmedo, nered in doktrinarne napake. Ko je denimo papež Pavel VI. leta
1968 jasno potrdil tradicionalni nauk o spolnosti v encikliki Humanae Vitae,
so belgijski škofje zatrdili, da lahko posameznika njegova vest pripelje do
drugačnih zaključkov. Številne tradicionalne pobožnosti, kot je npr. molitev
rožnega venca in procesije, pa so bile odpravljene kot relikti preteklosti.
Kardinal Godfried Danneels, belgijski primas od
1979 do 2010, je stanje še poslabšal. Javno je izrazil dvome v cerkveni nauk o posvečevanju
žensk, homoseksualnosti in kontracepciji. Leta 2005 je veljal za glavnega
kandidata modernistične struje pri volitvah za novega papeža. Že čez nekaj let
pa so na dan prišle informacije, da je Danneels vedel za zlorabe otrok v svoji
škofiji, a ni storil ničesar, da bi to preprečil.
V tem obdobju je povprečen obisk tedenske maše
padel na skromnih 5 do 10% katolikov. Belgija je bila med prvimi državami, ki
je uzakonila splav, evtanazijo in homoseksualne »poroke« – pri čemer je Cerkev
na to komajda reagirala. Pomanjkanje duhovnikov je postalo stalnica.
Ko je leta 2010 škof Leonard nadomestil kardinala
Danneelsa, je začel s takojšnjimi spremembami. Belgijska Cerkev ni bila tako
aktivna v javnem prostoru vse od šestdesetih let. Ko je parlament sprejemal
zakon o evtanaziji otrok, je nadškof pozval vernike, naj molijo za propad
predloga. 6. februarja 2014, ko je potekalo zadnje branje zakona, je nadškof
organiziral molitve vernikov na ulicah vseh večjih mest, upajoč, da bo pogled
na tisoče vernikov ganil poslance.
Leonard je prav tako obudil tradicionalne katoliške
pobožnosti. Pod njegovim vodstvom je tako potekala prva procesija ob prazniku
Svetega rešnjega Telesa v Liegu od daljnega leta 1970. Poleg tega škof Leonard
redno daruje tradicionalno latinsko mašo kot zdravilo za vse preštevilne
liturgične zlorabe, ki so se dogodile v zadnjih desetletjih.
Ustanovil je Skupnost svetih apostolov, ki jo sedaj
sestavljajo trije duhovniki in sedem semeniščnikov. Njihova karizma je
utemeljena na duhovnosti francoskega pospeševalca nove evangelizacije očeta Michel-Marie
Zanotti-Sorkina. Redno nosijo talar (kar je redkost v pokoncilski belgijski
Cerkvi). Prejšnji mesec je skupnost rešila cerkev sv. Katarine, ki je bila pred
tremi leti zaprta zaradi pomanjkanja duhovnikov. Še pred nekaj meseci je
kazalo, da bo postala ribja tržnica, sedaj pa je dom ene najbolj aktivnih
misijonskih skupin v Evropi.
kard. Danneels |
Leonarda seveda niso vsi sprejeli z veseljem.
Belgijski minister za zdravje ga je tako primerjal s »tolerantnim« in »odprtim«
Danneelsom ter trdil, da njegovo imenovanje ogroža ločitev med Cerkvijo in
državo v Belgiji (ironičen učinek take izjave je minister seveda spregledal).
Leta 2011 so homoseksualni aktivisti Leonarda med njegovim predavanjem obmetavali
s pitami. Ko je lani na Univerzi v Bruslju govoril o pravici do življenja, so
ga radikalne feministke oblile z vodo. Leonard je ostal miren in blagoslovil
svojo napadalke.
Kljub (oz. zaradi) takim napadom je belgijsko
katolištvo prvič po več desetletjih pokazalo znake življenja. V akademskem letu
2012/2013 je število semeniščnikov naraslo iz 67 na 89. Ko je bil Leonard škof
v Namuru, je število semeniščnikov hitro naraslo tudi tam.
Žal na zadnjem konzistoriju papež Frančišek
Leonarda ni imenoval za kardinala. Čeprav si glede na slabo stanje vere Bruselj
avtomatsko ne zasluži več rdečega klobuka, pa si je Leonard s svojim delom to
vsekakor zaslužil. Ker ima že 74 let, možnosti za to, da bi postal kardinal,
žal skorajda nima več.
Žal je Frančišek celo izkazal naklonjenost
kardinalu Danneelsu, ko ga je imenoval za člana izredne sinode o družini.
Leonard je na njej sodeloval kot predsednik belgijske škofovske konference.
Kljub temu nam primer nadškofa Andréja-Josepha Léonarda lahko vsem služi kot
primer dobre prakse za novo evangelizacijo.
Kakše sankcije pa so doletele Danneelsa? Ali sveti oče Benedikt XVI. ni ukrepal? In zagotovo, nova evangelizacija, vse prevečkrat iz dobrih namenov, ki jih je imel sv. Janez Pavel II., zaide na stranpoti. Rešitev je zares v tem, kot pravi tudi PiP: vrnitev k izvirom.
OdgovoriIzbrišiNajprej bi bilo treba red napraviti v Vatikanu. Dokler bo papez obiskoval moseje in tam molil (h komu?), ne more to biti nic dobrega za Katolisko cerkev. Potem pride na vrsto Belgija in podobni primeri. Veliko bo treba moliti za sv. oceta in zdravo pamet..
OdgovoriIzbrišiJezus ji je rekel: »Veruj mi, žena, da pride ura, ko ne boste častili Očeta ne na tej gori ne v Jeruzalemu. Vi častite, česar ne poznate, mi pa častimo, kar poznamo, kajti odrešenje je od Judov. Pride pa ura in je že zdaj, ko bodo pravi častilci častili Očeta v duhu in resnici. Prav takih častilcev si namreč želi Oče. Bog je duh, in kateri ga častijo, ga morajo častiti v duhu in resnici.«(Jn 4, 21-24)
IzbrišiToliko glede molitve.
Duh in resnica se nanašata na enega in edinega Boga, Sveto Trojico, ne na nekakšen politično korekten univerzalizem, ki je po človeški meri izpraznjen konkretne vsebine, da ta ne bi koga "užalila".
IzbrišiPrvotni kontekst navedenega odlomka pa je Kristusovo opozorilo o nezadostnosti jeruzalemskega templja, za katerega so judje mislili, da je edini sveti kraj na zemlji. V tem smislu imata katolištvo in pravoslavje (naslednika apostolske dediščine) več "templjev", božjih domov na zemlji, kjer božje ljudstvo ob živi evharistični prisotnosti Sina v Svetem Duhu slavi Očeta.
Prav izjava drugega anonimnega je odličen primer tega, kako zmedeno je lahko branje božje besede brez zgodovinskega in cerkveno učiteljskega konteksta.
Mislim, da ko papež moli, moli v duhu in resnici k enemu in edinemu Bogu, tudi če moli v mošeji. Zato se mi zdi zgornji komentar, ki očita papežu "nered" zgrešen.
IzbrišiPapeževega notranjega razpoloženja, ki ga pozna le Bog, iz ekipe Ad Dominum ni ocenjeval prav nihče! Kar smo želeli sporočiti, smo sporočili, in to na jasen način.
IzbrišiPo zunanji plati imajo nekatere geste, ki jih počne sedanji sveti oče, slab učinek, ker so dvoumne - pri tem pa žal niso pospremljene z (njegovo) relevantno razlago. Toda to ni več tema objavljenega članka.
Odličen članek o preobremenjenosti ljudi s papežem in vlečenjem njega samega na svojo stran je danes bil objavljen prav danes na Crisis magazine. Priporočam. Članek je napisala profesorica na eni od ameriških univerz, mati treh otrok.
OdgovoriIzbrišiA note on our modern celebrity papacy
http://www.crisismagazine.com/2014/modern-celebrity-papacy
Katolik, hvala za ta članek, je res vreden branja in ga res priporočam vsem bralcem. V tem kontekstu priporočam tudi tale nedavni intervju s trenutno verjeto največjim katoliškim pisateljem Martinom Mosebachom, ki je dostopen na tej povezavi: http://www.kath.net/news/48702
OdgovoriIzbrišiJe sicer v nemščini, ampak si lahko vsak pomaga tudi s prevajalnikom.
Ali bi lahko rekli, da imamo v Sloveniji kakšnega škofa, ki je kot mons. Andre-Joseph Leonard? Oziroma, ali smo ga kdaj v preteklosti sploh imeli?
OdgovoriIzbrišiP.S. - še dodatno vprašanje: kakšni so linki ekipe Ad-Dominum / Juventutem Slovenija z slovensko škofovsko konferenco? Ali deluje ekipa dokaj na margini in izven kanalov komunikacije z vodstvom Cerkve na Slovenskem? Ter še: ali obstajajo načrti v prihodnosti navezati stike z organizacijami kot je Foederatio Internationalis Una Voce? Kakšne so povezave z mednarodnimi združenji na tem področju? Namreč, post-konciliarni duhovniki so pri nas (že v osemdesetih) denimo navezali dokaj veliko stikov z organizacijami primarno iz italijanskega kult. prostora prostora kot so Communione e Liberazione ter Focolari.
Deo Gratias!
vaš zvesti sledilec Rokc
Dragi Rokc. Kako naj primerjamo škofe različih držav in časov?
IzbrišiOstala vprašanja so za blog malo neprimerna, lahko bi jih imeli za vašo neurejeno radovednost. :) Hec. Preveč posvetno je tako gledanje. Naša moč ni v linkih, povezavah, ugajanju škofom, ampak v sodelovanju z božjo milostjo.
Una Voce je podobna stvar kot Juventutem, takrat bi se lahko odločili tudi za pridružitev tej mednarodni organizaciji. Prednost Juventutem je večja fleksibilnost organizacije. So tudi kake slabosti, ki pa za nas niso igrale velike vloge. Osebne stike gojimo z ljudmi iz različnih držav. Njihove izkušnje so nam dragocene.
Pred Alojzijem Šuštarjem so bili tudi pri nas škofje bolj ali manj podobni mons. Leonardu. Tovrstni lik škofa je bil tedaj nekaj normalnega, danes žal ne več. Kaj bo v bodoče, pa ne vemo.
OdgovoriIzbriši