1.
Maševanje proti ljudstvu: V tridestih letih 20. stoletja so liturgisti preučevali
samostoječe oltarje iz časov prvih kristjanov in po tem sklepali, da so
duhovniki nekoč maševali proti ljudstvu ter da so zaradi močnega vpliva
srednjeveškega klerikalizma »ljudem obrnili hrbet« šele v srednjem veku. Ta mit
je bil še kako živ v času II. vatikanskega koncila (1962–1965). Kasneje so
različni učenjaki zadevo ponovno preučili in to tezo ovrgli ter dognali, da je
maševanje proti vzhodu neprekinjena tradicija, pri čemer duhovnik in ljudstvo
Evharistijo častita skupaj in v isti
smeri. Papež Benedikt XVI. v svoji knjigi Duh
liturgije omenja problem maševanja »versus populum« (proti ljudstvu). V nedavni
preteklosti se je zapravilo na tone denarja za odstranitev starih glavnih
oltarjev in postavitev daritvenih. To pa le zato, da bi bili (sicer zmotno) čim
bolj podobni prvim kristjanom.
2.
Obhajilo
pod obema podoboma in na roke: Mit o obhajilu na roke ima podobno ozadje. Pred
petdesetimi leti se je na splošno verjelo, da so v prvih stoletjih obhajilo
delili na roke. To so trdili celo tisti, ki niso bili pristaši te prakse.
Sodobnejše raziskave pa ne ponujajo enoumnega odgovora. Nekatere
zgodnjekrščanske skupnosti so obhajilo res delile na roko, vendar je obhajilo
na jezik prav gotovo enako starodavno. Kakorkoli
že, ko se je obhajilo delilo na roke, ga je delil duhovnik (in le duhovnik!),
obhajanec pa je Najsvetejše zaužil iz drlani z globokim priklonom, ne da bi se ga dotaknil z drugo roko.
Ponekod so ženske svoje roke celo prekrivale z belim prtičem.
Velika verjetnost je, da je rimska Cerkev nekoč obhajilo delila
pod obema podobama (kakor imajo navado vzhodne Cerkve), vendar ne vemo, na
kakšen način. Zanimiva je praksa iz 7. stoletja, ko je diakon delil Presveto
Kri s pomočjo zlate slamice. Predvideva se, da je slamico pomočil v kelih (ki se
ga je lahko dotikal le diakon, duhovnik ali škof), zamašil zgornji del slamice
s prstom, konec položil v obhajančeva usta ter izlil Presveto Kri (nekakšen
princip pipalke; zanimivo je, da je včasih papež prejel obhajilo po slamici
(gl.: Kanonizacijska maša za časa Pija XI.)).
Povedano drugače: obhajilo se ni delilo na »fast-food«
način, kakor se to danes pogosto dogaja; takrat se obhajanec hostije ali keliha ni dotikal. Sedanja razširjena
praksa ima več skupnega s protestanti kot pa s prvimi kristjani. Hvala Bogu, da
je papež Benedikt XVI. močno nasprotoval obhajilu na roke in pri svojih
papeških mašah z zgledom pokazal na dolžne zunanje znake spoštovanja (obhajilo
kleče in na usta) do presvete Evharistije.
3.
Ljudski jezik: Še en zelo razširjen
mit govori, da je bila maša v starih časih v ljudskem jeziku. Toda ko je Jezus
deloval v shodnici, je uporabljal staro hebrejščino, ki v takratnem času ni
bila v splošni govorni uporabi najmanj tristo let. V prvih treh stoletjih je bila maša v Rimu v grščini in
ne latinščini, grščino pa je govorila le peščica tamkajšnjih vernikov.
Ko so mašo prevedli v latinščino,
so ohranili nekatere hebrejske (»amen«, »aleluja«) in grške (»Kyrie eleison«)
prvine. Nenazadnje je bila latinščina, v katero so prevedli mašo, drugačna od
pogovorne. Z drugimi besedami: kljub temu da je bila maša prevedena v jezik, ki
so ga ljudje razumeli, pri svetih opravilih niso uporabljali običajne
latinščine. Razlog za to je preprost. Vsaka apostolska Cerkev – nenazadnje tudi
večina svetovnih religij – je za obredje uporabljala svet oz. hieratičen jezik,
ki se razlikuje od vsakodnevnega in s tem povečuje pomen transcendence in
svetosti Evangelija.
4.
Laična
služba:
Še en znan mit govori o tem, da so bili v najzgodnejši dobi krščanstva laiki veliko
bolj vključeni v mašo kot pozneje.
Dandanes se je to prepričanje močno razraslo in nastale so različne liturgične
službe za laike, kot je npr. bralec (lektor). V resnici so vse te službe
opravljali kleriki. V resnici je imela prva Cerkev več vrst klerikov (vključno z
nekdanjimi nižjimi redovi), kot pa danes. Tako je nicejski koncil leta 325
potrdil službo subdiakona, kar lepo dokazuje, da je bil subdiakonat razvit že
mnogo prej in tako niso obstajali nikakršni laični cerkveni služabniki!
5.
Cerkev
pred in po Konstantinu: Najzanimivejši in morda najbolj udaren mit govori o tem,
da je legalizacija krščanstva spridila Cerkev. Mit govori, da je bila Cerkev pred Konstantinom
preprosta in uboga, »ljudska Cerkev«, po Konstantinu pa je postala klerikalna,
hierarhična, koruptivna, takšna, ki je gradila velikanske stavbe in opravljala
razkošne obrede.
V resnici se je Cerkev res spremenila, nekje na bolje,
nekje na slabše, toda vsekakor je bila kontinuiteta s preteklostjo veliko
močnejša od razkola. Cerkev je že pred Konstantinom poznala razliko med kleriki
in laiki, cenila pomen umetnosti, arhitekture, simbolike in svečanosti. Nenazadnje
je zadnja večerja potekala v času judovske pashe, kar že samo po sebi kaže na
veliko simboliko in obrednost. Maša je bila v drugem in tretjem stoletju mnogo
daljša, hierarhično zasnovana in še bolj nabita s simboli, kot pa maša v
današnjem času. Včasih so bodisi stali ali pa klečali na tleh, saj so klopi
zaradi svojih dolgih pridig izumili protestantje.
Kot kuga se je razširil utopični
mit o predkonstantinovski, kumbayajski Cerkvi. Dober primer tega je leta 2001
objavljen video z naslovom A History of the Mass, ki ga je posnelo društvo,
ki se ukvarja z izdajanjem liturgičnih navodil, eden izmed najmočnejših
katoliških medijev v ZDA. Po predstavitvi idealne, enakopravne
skupnosti, kjer škof odda svoj tron ubogi vdovi, pripovedovalec izjavi: »Toda zatem
... je cesar Konstantin postal kristjan.« Najbrž predvidevate, kaj temu sledi.
Če bi se kljub vsemu kateri od
teh mitov utegnil izkazati za resničnega, to ne bi opravičilo vrnitve v čase
prvih kristjanov. Sveti oče Pij XII. je leta 1947 v svoji okrožnici Mediator Dei posvaril pred arheologizmom
kot »pretiranim in nesmiselnim arhaizmom«, ki zagovarja stališče, da je vse
najstarejše boljše od tega, kar se je v Cerkvi skozi čas postopno razvijalo in
nadgrajevalo. Papeža so skrbeli liturgični inovatorji, ki se pod krinko
posnemanja prvih kristjanov niso ozirali na več kot tisoč devetsto let staro
tradicijo in božji navdih. Prav upravičeno ga je skrbelo, toda nihče ni
predvideval, kaj bo »dobra najstarejša« preteklost storila na začetku 21.
stoletja.
Dober prispevek, ki na kratko opozori na nekatere mite o Cerkvi v prvih stoletjih. Seveda danes vemo, da ni šlo za "maševanje proti ljudstvu", temveč je to bila prav tako usmeritev proti Vzhodu, ker so pač bila tam vrata. Gre za vprašanje, kako je bila cerkvena stavba pač grajena, saj je v primeru, da je bila orientirana na vzhod, duhovnik pač bil tudi tja obrnjen in je torej "kazal hrbet" ljudem. Duhovnik seveda ni gledal ljudi, temveč "rojevajoče se sonce", katerega žarki so prodirali skozi vrata, verni pa so bili razporejeni vzdolž sten. Gledali so se pravzaprav med sabo, če tako rečemo, čeprav jih najbrž ni to v prvi vrsti zanimalo, temveč jih je zanimala skrivnost, ki se je vršila. Zakaj so bili tako obrnjeni verniki? Ker niso smeli kazati hrbta ne duhovniku, kakor tudi ne vzhajajočemu soncu. O tem beremo na blogu Traditio liturgica v predzadnjem prispevku. Tam Pietro pravi, da je pač šlo za povsem drugačno logiko in mentaliteto od današnje "logike spektakla", kjer je vse več teatralnosti in spektakularnosti. Eden od pionirjev te moderne razporeditve je bil Guardini, ki je maševal obrnjen proti ljudstvu v tisti njihovi kapeli, ni pa šel v spreminjanje liturgičnih knjig, razen malenkosti. Obhajilo pod obema podobama je lahko, kot dokazujejo v ZDA, rešitev za to, da verniki prejemajo obhajilo le na usta, ker ti potem noben škof ali škofovska konferenca nič ne morejo - če presveto Telo pomočiš v predragoceno Kri, potem je le ena možnost. Mislim, da je Fr. Z o tem pisal. Glede jezika nočejo in nočejo razumeti, pa če jim še tako argumentirano razložiš. Potem pa seveda klerikalizacija laikov ni rešitev, pa ne, da se samo meni zdi, saj je smešna kontradikcija to, da bi se po eni strani radi borili proti klerikalizmu, po drugi strani pa se ga še bolj vsiljuje v liturgijo in na druga področja življenja in delovanja Cerkve. Floskula pred in po Konstantinu je pa še posebej dober vic, a to floskulo današnji tako nekritični in ignorantski ljudje z veseljem vzamejo za resnično, še zlasti, če jim jo vsiljujejo mediji, žal so to tudi katoliški mediji.
OdgovoriIzbriši"Pomakanje" je tudi normalna praksa Sirsko-malankarske katoliške cerkve.
IzbrišiPri vsem tem pogrešam argumente. Na katere vire se avtor sklicuje? Si predstavljamo prvo sv. mašo, pri kateri je Jezus kazal hrbet svojim učencem? Ko so obhajali lomljenje kruha po hišah, so bili res prostori tako urejeni, da so bili obrnjeni proti vzhodu? Simbolično ima seveda obrnjenost proti vzhodu globok verski pomen, Cerkev ga je v nekem trenutku sprejela kot vodilo. Vendar za take trditve nimamo dokazov, saj so najstarejši znani ostanki cerkve iz začetka 4. stoletja iz Dure Evropos, ob Evfratu.
OdgovoriIzbrišiTudi glede tega, kako so se obhajali na jezik ali na roko, še posebej če vemo, da v začetku niso uporabljali tako tenkih hostij kot danes, ampak nekvašen kruh (vendar kruh), ne moremo kar tako postaviti enoznačne trditve. Ne predstavljam si Jezusa, ki bi apostole obhajal na jezik, enako ne tudi v prvi Cerkvi v Jeruzalemu. Bom vesel, če bom izpod peresa apostolskih očetov dobil potrdilo, da so se tako obhajali.
Glede jezika. Jezusov jezik je aramejščina, Judje so uporabjali bogoslužni jezik hebrejščino. Jezus gotovo ni uporabljla ne latinščine, ne grščine, ki sta poleg Jezusovega jezika, najstarejša bogoslužna jezika. Se mi zdi preveč enostavno na ta način razglasiti latinščino kot edini jezik za liturgijo. Kaj pa brata Ciril in Metod. Sta bila heretika? Tako so ju obtoževali nemški škofje, pa ne zaradi pobožnosti, pač pa zaradi politike.
Oblika in jezik bogoslužja se je v zgodovini oblikoval (speminjal ali če hočete izoblikoval), osnove so bistvene: evharistija - spremnjenje.
Danes je kriza vere, to je nesporno. Pa ne zato, ker mašujemo po slovensko, ker duhovnik mašuje proti ljudtsvu ... Današnji človek se je oddaljil od Boga zaradi življenje, ki je skregano z Božjimi zapovedmi, z Evangelijem. Tukaj bomo duhovniki morali močno poprijeti: najprej pri sebi, posledično tudi pri drugih.
Zadnja večerja ni prva sveta maša.
IzbrišiRazlogov za krizo vere je več: eden izmed teh izhaja iz zgrešenega razumevanja drugega vatikanskega koncila kot preloma s preteklostjo ("nova Cerkev"), kar je med drugim v praksi povzročilo opustošenje na liturgičnem področju, od tod pa razkroj spoštljivosti do svetega in do Boga.
"Lex orandi, lex credendi," je poldrugo tisočletje star rek, ki samo dodatno potrjuje neločljivost med liturgično formo in dejanskim verovanjem. V tem kontekstu sta rehabilitacija latinščine in usmeritve ad orientem (znotraj novega obreda!) pomembna koraka na bolje, prav tako uradno svobodna dostopnost do stare, t. i. izredne oblike rimskega obreda. Slovenski prostor teh pozitivnih sprememb še ne zaznava dovolj, se pa z njimi vsaj seznanja.
Glede jezika imate vse bistveno razloženo pod tretjo točko.
Vedeti morate, da je zgornji članek publicistične in ne znanstvene narave, zato mu ne morete očitati zavajanja. Ugotovitve namreč povzema iz vrste novejših študij o antičnem krščanstvu. Lahko si preberete tudi angleški izvirnik, h kateremu vodi povezava ob koncu članka.
Za začetek poglabljanja vam lahko svetujemo dve znanstveni deli, monografijo v nemščini in članek v slovenskem prevodu:
- Lang, Michael Uwe. 2010 (prva izdaja 2003). Conversi ad Dominum. Zu Geschichte und Theologie der christlichen Gebetsrichtung. Johannes Verlag.
- Schneider, Athanasius. 2013. Starodavno pravilo svetih očetov ('pristina sanctorum Patrum norma') kot kriterij za pristno prenovo svete liturgije, prev. L. Jagodic. Tretji dan: krščanska revija za duhovnost in kulturo, l. 42, št. 3/4, str. 49-60.
Še nekaj: Juventutem Slovenija in z njim blog Ad Dominum se (novi) evangelizaciji posveča zlasti z liturgičnega zornega kota in preko obujanja izročila rimske Cerkve. To je naša naloga, skorajda karizma. Verjamemo, da se vi v svojem okolju in s svojimi poudarki trudite po svojih močeh. Cilj pa naj bo pri obojih isti: poživitev vere in ostalih kreposti, skrb za zveličanje.