Šest mesecev je od
takrat, ko sem stopila v predporočno
ljubezensko razmerje. Čeprav sem še vedno ista oseba kakor prej – prav tako
tudi moj fant –, sva oba povsem zaprepadena nad izkušnjo zadnjih mesecev. V tem
času se je namreč odnos večine ljudi iz
katoliških občestev do naju radikalno spremenil. Zaprepadena nisva toliko
zaradi te radikalne spremembe kot take, kolikor zaradi hinavščine, dvojne morale prevladujočega
dela bolj ali manj prakticirajočih
katolikov – to je tistih, ki se skupaj z razmeroma rednim obiskovanjem
svetih maš tako radi sklicujejo na usmiljenje kot gonilo krščanstva in obenem
prostodušno izjavljajo (celo preko spletnih strani za promocijo družine), kako
bi se morala Cerkev »odpreti svetu«.
Menim,
da se mora Cerkev končno posvetiti negativnemu družbenemu pojavu neprostovoljne
samskosti in odnosu do samskih ljudi v cerkvenih občestvih.
Pravi pristop ni v uklanjanju okusom sveta, ampak iskanju in nudenju rešitev za
težave, ki jih svet povzroča. Cerkev naj obstoječemu stanju ponudi alternativo
– v sebi jo sicer nosi že od samega začetka, a jo iz strahu pred politično
nekorektno pravovernostjo ali »konservativnostjo« premalo spoštuje.
Povsem drži – če nam je
to všeč ali ne –, da se z neprostovoljno
samskimi odraslimi (še posebej ženskami) pogosto ravna izrazito neprijazno:
številni »dobri verniki« jih gledajo zviška in se jim celo posmehujejo zaradi
njihove domnevne nesposobnosti, ob tem pa so prepričani, kako oni za razliko od
njih »vedo in znajo bolje«.
Že dolgo tega sem se odločila, da bom živela skladno z
naukom Cerkve, kar je pomenilo, da se bo moja izbira moških izjemno zožila.
Sedaj se počutim neverjetno srečna in upam, da bo ta zveza privedla do
zakramentalne poroke (enako upa tudi moj fant). Toda zavedam se, da je vse
skupaj še zelo zgodaj. Čeprav vem, da se premaganim starim križem vedno
pridružijo novi, se prav nikoli več ne
želim vrniti v svoje preteklo nesrečno stanje.
Ko
sem bila samska, mi je vselej strlo srce, ko mi je mama ali
katera izmed sorodnic ali prijateljic rekla, da se je ta in ta zaročil(a) ali
poročil(a) v naši župnijski cerkvi ali dobil(a) otroka. Še toliko bolj me je potrlo zato, ker sem dobro vedela, da so se ti pari
hvalili, kako imajo že pred poroko spolne odnose ali pa se jim je otrok
načrtno rodil izven zakramentalnega zakona. Dobro sem vedela tudi, da ti pari odkrito
nasprotujejo cerkvenemu nauku, ne samo tistim delom, ki zadevajo pogled na
spolnost, ampak nasploh. Zavedam se, da mora Cerkev sprejemati vsakogar, ki
želi vzpostaviti pristen odnos z Bogom, in se izogibati vnaprejšnjim sodbam, a
biti priča takšnemu dogajanju je zelo žalostno. Ne le zaradi sebe, ampak
predvsem zvestobe glasu Cerkve. Kot da moja neprostovoljna samskost še ni bila
zadosti!
Večina
ljudi iz cerkvenih občestev (začenši
iz domačega župnijskega) je name gledala kot na nekaj zastarelega in sramotnega.
Sama sem namreč nadaljevala hoditi k maši skozi vsa najstniška leta in nato
še trideseta in štirideseta. Mislili so, da je edino merilo vrednosti ženske
njena poroka in materinstvo. Sedaj pa se
isti »cerkveni« ljudje naravnost čudežno (a v resnici hinavsko) želijo
pogovarjati tako z menoj kot mojim fantom. Vabijo naju tudi na razna
srečanja, zabave ipd.
Menim, da neprijazno
ravnanje s samskimi odraslimi izvira iz napačnega razumevanja in izogibanja
greha. Namesto da bi se gledalo, kaj lahko samski ljudje Cerkvi ponudijo
oziroma kako ji lahko pomagajo, veljajo
samski v očeh večine za prvovrstne radikalce ali vsaj nekoristne čudake.
Kot da bi pri samskih šlo za ljudi, ki se brezciljno pozibavajo skozi
življenje, brez kakršnekoli poklicanosti ali namena, kakor da bi jih
zaposlovalo zgolj iskanje grešnih priložnosti, tako tujih »spodobno poročenim«
vernikom.
Biti samska katoličanka v
svojih tridesetih je zame pomenilo najbolj osamljeno in depresivno obdobje
življenja. Seveda, imela sem se tudi lepo, zlasti med počitnicami ali ob koncih
tedna, ki sem jih preživela s prijateljicami. Da ne omenjam udeležbe na vseh
družabnih in kulturnih dogodkih (izven Cerkve!). Ob tem pa sem prej ali slej dobila očitek – »Oh, bodi srečna, saj vsega tega ne
bi mogla početi, če bi bila poročena in imela družino.« Sama prav rada
delim njihovo veselje, ko se ti poročajo ali dobivajo otroke, praznujejo rojstne
dneve in obletnice – niti na kraj pameti mi ne pride, da bi jim ob takšnih
priložnostih dajala vzvišene očitke, torej tega, kar je marsikdo med njimi
počel meni.
Kje
sem se počutila najbolj depresivno? V Cerkvi! V poznih
dvajsetih sem se iz poklicnih razlogov preselila v kraj, ki je daleč od moje
domače župnije. Tam sem se maš udeleževala sama, brez staršev ali sorodnikov. V
desetih letih bivanja v tistem kraju je z mano spregovorila le ena oseba. K
maši sem zato hodila zelo nerada, čeprav sem se zavedala, da je bistvo maše v
Bogu in ne ljudeh. Stala sem v zadnjem delu cerkve. Ko sem med pobiranjem darov
pripravila denar, sem bila velikokrat povsem ignorirana. Kot da bi bil moj
»samski« denar manj vreden od denarja ostalih! Velikokrat sem med pozdravom miru gledala v tla, saj se nisem počutila
vredno, da bi podala roko mojim »normalnim« župljanom. Iz cerkve sem odšla
med prvimi, da se ne bi počutila še bolj osamljeno.
Izven cerkvenega okolja
so me prijateljice (in prijatelji) opredeljevale kot prijazno, družabno in
marljivo osebo. V trenutku ko sem
vstopila skozi cerkvena vrata, pa sem se počutila kot starozavezni gobavec.
Že prijazen nasmeh kogarkoli bi naredil ogromno, a tudi to je bilo redkost.
Postajalo mi je vse težje, a še vedno
sem hodila k maši. Iz ljubezni do Boga.
Ko sem nekoč prišla na
obisk v domači kraj, da bi se udeležila prijateljičine poroke, me je »zgledna
župljanka« javno ozmerjala, kako si drznem na poročno slavje priti kar sama.
Omenila mi je njeno samsko sestrično in dejala: »Mislim, da nje ne bo tukaj. Saj
veš, kaj to pomeni za vas samske?! Vi se
samo premikate od para do para in jih ogovarjate, oni pa tega seveda ne marajo!«
Ko sem se na kratko pogovorila s starim prijateljem, za katerega sem vedela, da
je na to poroko prišel s svojo »partnerico« (ne ženo) in novorojenim otrokom,
me je eden izmed sorodnikov opozoril: »Se zavedaš, da ima novega otroka in novo
partnerico!« Da, seveda, saj sem ga prišla samo pozdravit in s z njim po več
letih na kratko pogovorit – saj ga vendar nisem vrgla na tla ali ga otipavala!
Zanimivo, da takšnih
»dobrih vernikov« ni zanimala nobena krepost ali rešitev duše bližnjega, ampak izključno zunanje spoštovanje in politično
korektno obnašanje. On je bil tam neporočen, s priležnico in novorojenčkom
(drugim otrokom, čigar mati ni bila ista, kakor pri prvem), jaz pa sem bila tam
sama – prava trdnjava vsakršne grešnosti!
Med
mojimi prijateljicami so tudi takšne, ki so povsem prenehale hoditi k maši, saj
je bila njihova izkušnja s Cerkvijo v zgodnji odraslosti, ko
so bile še samske, zelo žalostna.
Četudi so same pričele pogovor, se je »spodobno poročena« večina – v prvem
hipu, ko je izvedela za njihovo samskost – do njih navadno začela obnašati
izrazito defenzivno. Izgledalo je, kakor da jim je zmanjkalo besed in želje po
pogovoru.
Bogu sem neizmerno
hvaležna, da se nič več ne počutim tako, kakor sem se še pred kratkim počutila.
Sedaj imam prijaznega in Cerkvi predanega fanta, s katerim se skupaj bližava
zakramentalni poroki. Bogu sem neizmerno
hvaležna tudi zato, ker sem v vseh teh letih vztrajala in nikoli padla tako
globoko, da bi Cerkev zaradi slabih izkušenj zapustila.
Prav
izkušnja, ki sem jo poskušala predstaviti, me varuje pred tem, da bi se do
kogarkoli samskega kadarkoli obnašala tako, kakor so se številni obnašali do
mene. Nekateri svojo samskost, kakor meni večina, resnično
izkoriščajo za »svobodne« spolne podvige – a takih med prakticirajočimi
katoliki ni veliko –, nekaterim drugim, čeprav redkim, se je zaradi srečnega
spleta okoliščin uspelo poročiti v mladih dvajsetih letih in ves čas živeti
skladno s cerkvenim naukom. Večina pa se
je poročila potem, ko je skupaj z ureditvijo lastnega finančnega položaja še
zavestno zanemarila čistost, se pred poroko odločila za priležništvo in nasploh
»znižala kriterije«.
To sem izpostavila že
prej in ponavljam znova: biti samski
katolik v svojih tridesetih ali štiridesetih letih je težko! Še posebej v
sekularizirani družbi, kakršna je evropska. Pogosto je mogoče slišati, kako
obupen križ morajo nositi homoseksualci. Toda verjemite mi: v današnji družbi (pa tudi vse bolj
liberalni Cerkvi) je biti odkriti in aktivni homoseksualec veliko bolj
sprejemljivo, kakor biti samski zaradi spoštovanja katoliških načel.
Nasploh pa je življenje v grehu na koncu »požegnano« s poročnim obredom, čemur
sledi bogata in vesela poroka, ki jo znajo »dobri verniki« tako lepo
pripraviti.
Katoliški Cerkvi se
pogosto očita hinavščina. Včasih tudi upravičeno. Izkušnja, ki sem jo poskušala
predstaviti in nikakor ni omejena zgolj na moj primer, je za »usmiljene« in
»napredne« liberalne katolike neobstoječa ali celo čisto upravičena. Tisti Kristusovi učenci, ki želijo igrati
na pošten način in se brez kompromisov odločati za dobro, pa so redno
zasmehovani in odrivani. Pri tem nas Kristus bodri, opominjajoč nas na trpljenje,
ki ga je moral on, Pravičnost in Ljubezen sama, pretrpeti od ljudi, ki niso
hoteli ali zmogli spoznati pravega življenja: »Na svetu imate stisko, toda
bodite pogumni: jaz sem svet premagal.« (Jn 16,33)
Skrbnik spletnega dnevnika je odstranil ta komentar.
OdgovoriIzbriši